tirsdag, mars 10

Boktyven

Bokblogg eller bokanmeldelse vi må skrive til norsken, som skal oversettes til nynorsk..

Forfatter: Markus Zusak
Tittel: Boktyven
År: 2005
Sider: 538
Språk: Norsk med innslag av tysk, originalspråk engelsk.

Markus Zusak er en australsk forfatter, født i 1975. Han har australsk far, som var husmaler (samme som Hans Hubermann i Boktyven) og en mor som vokste opp i en liten tysk by like ved München under andre verdenskrig. Under oppveksten ble han fortalt historier fra Nazi-Tyskland, bombingen av München, og jødeforfølgelsene. Dette var en stor del av inspirasjonen hans for å skrive Boktyven. Boken har fått flere internasjonale priser og er hans mest populære bok internasjonalt. Markus skrev sin første bok som 16åring.

Først og fremst en fryktelig vakker bok. Handlingen er rundt 2.verdenskrig, og historien starter i 1939. Hovedpersonen er jenta Liesel Meminger som flytter inn hos fosterforeldrene Hans og Rosa Hubermann, i Himmelgaten 33 i byen Molching. Det spesielle er at hele historien er fortalt av Døden, som er en nærmest allvitende forteller. Liesel lærer å lese av Hans, og elsker bøkene hun får tak i på forskjellige måter. Familien hun bor hos har lite penger, Rosa vasker og stryker klær for de rikere rundt om i byen, og Hans tjener en slant her og der på å male over nazistiske skjellsord på vegger og dører. Viktige temaer blir tatt opp, bla. døden - og døden blir ikke sett på som noen fæl ting, viktigheten av vennskap, løfter, det vakre og fæle ved menneskeheten og skyld.

Jeg likte spesielt godt språket, det er veldig personlig - men samtidig ikke, og man føler virkelig at man er der og ser alt som skjer. Likevel fikk jeg ikke noe veldig tydelig bilde av personene, men man føler at man kjenner de veldig godt. Noe jeg også likte godt var bruken av tyske uttrykk i replikkene, det var også med på å gjøre hele opplevelsen litt mer annerledes enn en "vanlig" bok. Selve oppbygningen av boka er også litt spesiell, den er delt inn i ti deler som igjen er delt opp i mange mindre kapitler. Selv om det ofte blir sagt hva som kommer til å skje lenge før det skjer, er det mye man blir overrasket over. Og avslutningen, den er nydelig og annerledes.

Alt i alt en ganske annerledes bok som må leses. Og den passer for de aller fleste, selv om man ikke liker historier fra krigen. Det er noe spesielt ved denne boka. Fryktelig vakker, etter man har lest siste side sitter man igjen med tårer i øynene og gåsehud.

5 kommentarer:

eirinsurr sa...

Jeg ELSKER boktyven! gud for en inflytelsesrik person jeg er:P

men jeg tror faktisk jeg gråt de siste 40 sidene eller no jeg. Utrolig trist og fin!

Synneopsis sa...

Jeg synes det er fint at du skriver en bokblogg, men jeg har ikke faktisk lest dette innlegget. Jeg kjøpte nemlig The Book Thief for noen uker siden, men jeg har ikke fått lest den enda, og jeg ville ikke lese noe som er avslørende om den før jeg får satt meg end for å lese den=)

Veronica sa...

Jeg skriver jo ikke avslørende i en bokanmeldelse tror jeg hvertfall, det er ikke meninga det :W

Synneopsis sa...

Hehe, men jeg unnlot å lese den uansett, bare for å være på den supersikre siden. Men siden du elsker kommentarer kommenterte jeg=)

Kristine sa...

nå har jeg begynt på boktyven også, de første 5 sidene var ikke så kjempeimponerende, men jeg lar tvilen komme den til gode, også synes jeg sikkert den er amazing til slutt (: