torsdag, november 11

torsdagskveld uten stearinlys og te


jeg har fått meg en ny spilleliste, med masse sær, masse norsk, masse musikk som strengt tatt bare kan kalles alternativ, fordi det snør ute og utsikten til byen plutselig er en helt annen enn den var for tre dager siden, og de hvite hustakene og oransje lysene og brune himmelen gir hundre andre inntrykk enn den mørke, svarte byen, med klare kalde lys og skygger overalt, og det føles ikke like kaldt å gå ute og få fire og fire snøfnugg i ansiktet nå som det er ti minus mer enn forrige uke, og den lille snøen har gjort alt mye stillere, selv om de første måkebilene blinker og skraper de enveiskjørte veiene allerede. (og plutselig har jeg ikke EN sang jeg kan høre på om og om og om igjen heletiden, som jeg alltid har, uvant)


og jeg gleder meg til oslo i morgen, møte elise og ta bilder og spise makroner, og ha med eirin som har blitt helt frisk til da, og dra på flamingo.no-homeparty på torshov, og fakkeltog mot pels i oslo på lørdag med jeg vet ikke hvem - men nesten tre tusen folk som tenker bra, og rockettothesky + per oddvar johansen på onsdag på nasjonal jazzscene med eirin og kanskje onsdagsvin og fint.


og jeg vil så masse og blir både mer og mer skremt og mer og mer excited (kan ikke norsk jeg, vel) på tanken om at jeg kanskje om et år skal flytte fra norge, flytte fra tjukkebo, flytte fra nesten alle de fine, flytte fra snøen, flytte til danmark (eller oslo eller bergen eller tromsø eller hamar eller arvika eller stockholm eller göteborg) og studere musikk, musikk hver dag resten av livet (slik det alltid har vært, også), øve strukturert fordi timeplanen er laget sånn, og kanskje ingen fag to dager i uka, bare tid til å spille og lese, og bygge min egen framtid, helt på ordentlig, og helt ordentlig frihet og mer ansvar, og det er akkurat alt det her jeg vil og masse mer, for jeg kommer aldri til å legge fra meg verken saxofonen, musikken eller kameraet, gjør jeg vel?

1 kommentar:

eirinsurr sa...

Oslo! og nei, du kommer aldri til å legge fra deg kameraet og musikken for du er så flink i begge!